AEROmagazin sadrzaj ovog broja clanak
 
mig-21
ova strana
1
Rumuni modernizuju MiG-21 u saradnji sa izraelskom firmom "Elbit".
strana 2
2
I Rusi modernizuju avion. Čija je modernizacija bolja?
strana 3
3
Tabela poređenja ruske i izraelske varijante modernizacije.
 
  Piše:
mr. Mato Siladić, dipl.ing.
 
  • MiG-21 (popularno nazvan "dvadestjedinica") je avion-lovac, koji je učestvovao u gotovo svim lokalnim ratovima od pedesetih godina do današnjih dana;
  • MiG-21 je lovac, na kojem su pilotsku karijeru gradile generacije pilota širom sveta;
  • MiG-21 je mlazni lovac, koji je proizveden u najvećem broju primeraka - procenjuje se preko 20.000;
  • MiG-21 je lovac koji je kontinualno najduže proizvođen - od 1958. godine do maja meseca 1975. godine;
  • Procenjuje se, da u svetu još uvek leti preko 3.000 aviona MiG-21;
  • MiG-21 je proizvođen u tri proizvodna pogona bivšeg SSSR: Moskvi, Tbilisiju i Njižnjem Novgorodu, po licenci je proizvođen u Indiji i kopiran u Kini (Šenjang F-7, a u izvoznoj varijanti F-7). Nalazio se u naoružanju pedesetak zemalja sveta.
  • Malo je poznato, da je RV i PVO SFRJ krajem osamdesetih godina postavilo taktičko-tehničke zahteve (TTZ) za modernizaciju aviona MiG-21, na osnovu kojih je velikim delom i proizišao ruski modernizovani avion MiG-21-93;
  • U modernizaciji najprodavanijeg mlaznog lovca dvadesetog veka danas učestvuju dva tima: Izrael - Rumunija i Rusija - Indija. Postoje realni izgledi, da se ovaj krug proširi.
 

Nakon četiri decenije eksploatacije, MiG-21 ulazi u novu "životnu" fazu svog bivstvovanja. Stari vitez je odenuo novu odoru i oko "pojasa" zadenuo novo svetlo oružje, na kojem mu zavide i mnogo mlađi suparnici. Mora se priznati, da je sjaj elektronike i oružja zaista impresivan, ali se istovremeno mora i uvideti, da je u njemu ostalo staro srce - motor R-13-300 ili R-25-300, a time i nepromenjene manevarske karakteristike. Sigurno će se čitaocima odmah nametnuti pitanje: pa čemu onda modernizacija? U daljem tekstu autor će nastojati da prikaže obe strane medalje, odnosno argumente "za" modernizaciju i argumente "protiv" modernizacije.

Rumunski izbor

Rumunsko RV i PVO je 1992. godine objavilo taktičko-tehničke zahteve (TTZ) za modernizaciju svojih aviona MiG-21MF. Ponudu su dostavile firme: "Elbit", "GEC-Marconi Avionics", "Israel Aircraft Industries", "MAPO-MiG" i "Thomson - CSF", a kao pobednik konkursa je izašla izraelska firma "Elbit".

Ugovor o modernizaciji aviona MiG-21MF između Rumunije i firme "Elbit" je potpisan 1993. godine. Vrednost ugovora je oko 300 miliona dolara i obuhvata modernizaciju 110 aviona: 25 u PVO varijanti (lovci-presretači) opremljenih radarom EL/M-2032; 75 aviona za vazduhoplovnu podršku (lovci-bombarderi) i 10 dvoseda za obuku. Lovci-bombarderi i dvosedi su opremljeni radarskim daljinomerom EL/M-2001B.

Prvi prototip modernizovanog jednoseda je poleteo u avgustu 1995. godine, a modernizovanog dvoseda u maju 1996. godine. Avion je dobio naziv Lancer (Kopljanik).

Projekat je realizovan pod vođstvom izraelske firme "Elbit", a u saradnji sa rumunskim remontnim zavodom "Aerostar" iz Bakua, koji od 1970. godine remontuje avione MiG-21. "Elbit" je "mozak" ove modernizacije, a "Aerostar" neposredni izvođač. (U ovakim projektima se kao pravilo nameće ona narodna izreka "Um caruje ...").

Na modernizovanom avionu je integrisano nekoliko izraelskih sistema: radar EL/M-2032 ili radarski daljinomer EL/M-2001B (firme "Elta"); kompjuter misije; dva višenamenska prikazivača (jedan u boji, a drugi monohromatski); gornji prikazivač (HUD); TV kamera; sistem za upravljanje po principu "ruke na ručici gasa i na pilotskoj palici" - HOTAS i uređaj za prenos podataka. Među novim sistemima su i izbacivači IC-mamaca i protivradarskih patrona - montirani na bočnim stranama zadnjeg dela trupa; novi navigacijski sistem INS-GPS; nišan na pilotskoj kacigi (koji prikazuje nišanske podatek i podatke o letu); sistem za upravljanje podvesnim teretima, zaštićen komunikacijski sistem; signalizator radarskog ozračenja SPS-20 i data-link.

Glavni cilj modernizacije je bio, da se modernizovanom avionu omogući i da nosi i da dejstvuje postojećim i savremenim naoružanjem istočnog i zapadnog porekla. Prednost je data integraciji ruske IC-rakete vazduh-vazduh R-73E i izraelske IC-rakete Python 3, laserski samonavođenim avio-bombama i vođenim raketama vazduh-zemlja (npr. izraelske rakete Opher - koja je do sada prodata samo Amerikancima). Povećana je količina goriva kroz integraciju novog podtrupnog rezervora za gorivo zapremine 1.300 litara. Centralna podtrupna tačka za podvešavanje sada može da, pored rezervoara za gorivo, nosi i naoružanje.

Oživljavanje duha projekta Lavi

Kako je poznato, Lancer je prvi avion na kojem je realizovana integracija istočnog i zapadnog naoružanja, zahvaljujući ugradnji novih nosača naoružanja i upravljanju naoružanjem preko digitalne magistrale podataka 1553. Izgleda, da je i firma "Israel Aircraft Industries" (IAI) modernizaciju "dvadestjedinice" ocenila kao unosan posao, pa je 29. marta 1998. godine poleteo i njen modernizovani MiG-21 BIS pod oznakom MiG-21-2000, čije srce čini radar EL/M-2032 i nova avionika. Firma IAI je dobila ugovor za modernizaciju kambodžanskih aviona.

Čitaocima je poznato, da je Izrael uspešno realizovao prototip svog borbenog aviona Lavi, čiji je projekat obustavljen iz finansijskih razloga, ali i zbog samovolje Amerikanaca. U toku tog projekta izraelska industrija je ovladala projektovanjem i proizvodnjom savremene avionike, koju sada ugrađuje u modernizovane avione druge generacije. Na primer, radar EL/M-2032 je do sada ugrađen na oko osam platformi, uključujući avione MiG-21, F-4, F-5 i Kfir. Na taj način duh Lavija nastavlja da živi, a dolari uloženi u njegov razvoj se polako ali sigurno vraćaju...

Šta je Rumunija dobila, a šta izgubila modernizacijom aviona MiG-21? Ovde je potrebno primarno posmatrati dva aspekta: tehnološki i borbeni potencijal modernizacije.

a) u tehnološkom pogledu:

  • Rumunija je ušla u kooperaciju sa veoma poznatom i tehnološki veoma moćnom firmom;
  • u remontnom zavodu "Aerostar" je integrisan izraelski Cimatron CAD/CAM sistem; uvedena je stroga kontrola kvaliteta i efikasna organizacija projekta, zahvaljujući kojoj je "Aerostar" već dobio sertifikat standarda ISO 9000;
  • rumunski stručnjaci su osvojili integraciju moderne avionike i naoružanja, čime su ostvarili značajan tehnološki napredak;
  • stvoreni su uslovi za dalju modernizaciju rumunskih vazduhoplova kao što su IAR-99 i IAR-93 Orao, kao i uslove za izvršnje modernizacije za treće zemlje, a to znači i novi profit.
b) u borbenom pogledu:
  • modernizovani MiG-21 sada može da otkrije ciljeve u vazduhu na znatno većim daljinama i da izvrši dejstvo na protivničke avione iz svih smerova - zahvaljujući novom radaru i sverakursnim raketama R-73E;
  • bitno je unapređena bliska borba u vazduhu - zahvaljujući nišanu na pilotskoj kacigi i raketi R-73E;
  • omogućeno je precizno dejstvo po ciljevima na zemlji - zahvaljujući laserski samonavođenim avio-bombama i novom inercijalnom navigacijskom sistemu (INS), koji dobija korekciju od satelitskog sistema za navigaciju (GPS);
  • obezbeđena je kompatibilnost opreme po NATO-standardima;
  • znatno je olakšan rad pilota u savremeno opremljenoj kabini, a istovremeno je kod pilota stvoren osećaj da leti u znatno savremenijem avionu - zahvaljujući novom prikazivačkom sistemu i sistemu HOTAS;
  • avion sada ima veću borbenu žilavost - zahvaljujući ugrađenim sistemima za pasivno i aktivno ometanje;
c) nedostaci modernizacije:
  • avion nema integrisane rakete srednjeg i velikog dometa, što znači, da ne može iskoristiti sve potencijalne mogućnosti novougrađenog radara;
  • manevarske mogućnosti aviona su zadržane na nivou pre modernizacije;
  • nabavka rakete Python 3 je promašaj. Radi se o raketi, čije su karakteristike slične karakteristikama ruske rakete R-60. To su rakete koje pripadaju prošlosti, dakle dvadesetom, a ne dvadest prvom veku. Međutim, to je verovatno cena koja se mora platiti, da bi se zakucalo na vrata za nabavku savremenih zapadnih raketa poput rakete Python 4;
  • avioni MiG-21MF su u eksploataciji već oko 25 godina, a njihovi motori R-13-300 imaju relativno mali resurs i veliku potrošnju goriva, pa je pomalo čudna rumunska odluka, da se izvrši modernizacija ove verzije "dvadestjedinice";
  • prihvatanjem Lancera Rumunija je odložila opremanje svog RV i PVO novim avionima.

  vrh strane strana  (1)  (2)  (3)
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- mig-21 --- miletić
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS