AEROmagazin sadrzaj ovog broja clanak
 
mig-21
strana 1
1
Rumuni modernizuju MiG-21 u saradnji sa izraelskom firmom "Elbit".
ova strana
2
I Rusi modernizuju avion. Čija je modernizacija bolja?
strana 3
3
Tabela poređenja ruske i izraelske varijante modernizacije.
 
Ruska modernizacija

Ruska modernizovana "dvadestjedinica" nosi oznaku MiG-21-93. I u ovom projektu je akcenat stavljen na novu avioniku, dok su na strukturi izvršene manje promene - izvršena je ugradnja jednodelnog čeonog stakla kabine i ugradnja sistema za pasivno ometanje na spoju gornjake krila i trupa. Obim modernizacije je opcioni i kreće se od jednostavne integracije IC-raketa R-73, bez poboljšanja avionike, do veoma obimne modernizacije, koja uključuje: ugradnju novog radara Kopje (nastao modifikacijom radara Žuk za avione MiG-29M), reprojekat kabine, novi navigacijski sistem, integraciju širokog spektra vođenih i samonavođenih ubojnih sredstava za dejstva po ciljevima u vazduhu, na kopnu i na moru.

Za razliku od izraelske modernizacije, u kojoj su razvijene dve varijante aviona: lovca-presretača i lovca-bombardera, ruski MiG-21-93 objedinjuje obe ove uloge.

Najvažniji senzor aviona MiG-21-93 je svakako impulsno-Doplerov radar Kopje, koji može da otkrije lovački avion u prednjoj polusferi (u "čelo") na daljinama do 57 km, a u zadnjoj polusferi (u "rep") na daljinama 25 - 30 km. U modu praćenje u toku skeniranja može da prati 8 ciljeva i da istovremeno gađa dva najopasnija cilja sa dve radarski ili IC-samonavođene rakete V-V. U bliskoj borbi u vazduhu ima mogućnost brzog skeniranja i automatskog zahvata vizuelno vidljivih ciljeva za gađanje raketama i topom. U režimu vazduh-zemlja radar ima mogućnost mapiranja terena, uvećanja mape izabranog terena ili njeno zamrzavanje. Moguće je otkrivanje ciljeva na zemlji i na moru (npr. železničkog mosta na daljinama reda 100 km, a torpednog čamca na daljinama oko 30 km). Pored radara, veoma važan senzor je i nišan na pilotskoj kacigi, koji dolazi do punog izražaja u bliskoj borbi u vazduhu, naročito u borbi raketama R-73E.
 
Ima li pilota
koji ne bi voleo da izađe iz ovakve kabine ...

 
... i da uđe o ovakvu kabinu istog aviona.

Kabina aviona je modernizovana u sličnom obimu, kao kod izrelske varijante. Ugrađen je širokougaoni HUD sa vidnim poljem 20o x 20o, jedan donji prikazivač (za prikazivanje radarskih podataka) i TV-displej za navođenje TV-samonavođenih avio-bombi. Upravljanje avionom, motorom, radarom i naoružanjem nije u potpunosti realizovano po zapadnom principu "ruke na ručici gasa i na pilotskoj palici".

Spektar naoružanja aviona MiG-21-93 je izuzetno respektivan. Pored starog naoružanja: dvocevnog topa GŠ-23 kalibra 23 mm i IC-raketa K-13 i R-60, za borbu u vazduhu su integrisane sverakursne rakete kratkog dometa R-73 (AA-11 Archer); sverakursne rakete srednjeg dometa R-77 (AA-12 Adder) s aktivnim radarskim samonavođenjem i R-27R1 (AA-10 Alamo-A) sa poluaktivnim radarskim samonavođenjem. Za gađanje ciljeva na zemlji mogu da se koriste nevođene avio-bombe kalibra od 100 do 500 kg, nevođene rakete kalibra 57 mm i 250 mm; TV-samonavođene avio-bombe KAB-500KR, protivbrodske rakete H-31A s aktivnim radarskim samonavođenjem i protivradarske rakete H-25P i H-31P. Opciono se mogu integrisati i laserski samonavođene avio-bombe KAB-500L, koje se koriste u kombinaciji sa podvesnim kontejnerom za lasersko ozračivanje ciljeva.

Iz navedenog spektra naoružanja se vidi, da je to velikim delom arsenal naoružanja koji danas nose i najsavremenije verzije aviona MiG-29 i Su-27.
 
Indija je izabrala MiG-21-93
Za sada je modernizaciju "dvadestjedinice" po standardu MiG-21-93 prihvatila Indija. Planira se modernizacija 125 aviona MiG-21BIS. Ugovor je sklopljen 1996. godine, a njegova vrednost je oko 300 miliona dolara, što znači, da je prosečna cena modernizacije oko 2,4 miliona dolara po avionu. Trenutno su u završnoj fazi modernizacije dva prototipa u Rusiji. Očekuje se, da prvi poleti u oktobru. Za potrebe serijske modernizacije, koja će se izvoditi u Indiji, formirano je zajedničko preduzeće "MiG-MAPO/HAL". Kompletna modernizacija treba da se završi za 2,5 godine. Modernizovane "dvadestjedinice" će poslužiti indijskom vazduhoplovstvu kao "most" do uvođenja u naoružanje novog indijskog lovca LCA.
 

Čija je modernizacija bolja?

Verovatno, da bi svaki brzoplet odgovor na ovo pitanje mogao biti pogrešan. Zašto? Pa jednostavno zato, što se najpre mora znati šta je cilj modernizacije. Činjenica je, da se ovakvim modernizacijama ne dobijaju high-tech oružni sistemi prve borbene linije - rekli smo da se manevarske mogućnosti aviona ne menjaju, a da mu se bitno poboljšavaju avionika i naoružanje. Dakle, i modernizovane "dvadestjedinice" zaostaju za "prvom ligom" lovaca, kao što su F-16C, Mirage 2000, MiG-29 ...

Ako je neko sebi postavio cilj, da mu oružni sistemi budu kompatibilni sa NATO-standardima i da projekat bude siguran sa tehničko-ekonomskog aspekta - onda prednost ima izraelska verzija modernizacije.

Ako je cilj da se prvenstveno dobije borbeno moćniji avion - onda je prednost ubedljivo na strani aviona MiG-21-93.

Modernizacija po standardu MiG-21-93 je korisna za zemlje koje u eksploataciji imaju avione MiG-29, jer se njome ostvaruje unifikacija: naoružanja, avionike, snabdevanja rezervnim delovima i sistema za održavanje vazduhoplova.

Modernizacija je ipak samo privremeno rešenje, koje siromašne zemlje vodi na "mala vrata" prema blagodetima high-tech oružnih sistema. U takvom poslu najzrelije plodove ubiru oni koji poštuju mudre narodne izreke, kakva je na primer ova: ko prvi devojci - njegova devojka. Dakle, čitava mudrost leži u dve odluke: za modernizaciju treba izabrati pravi momenat i pravog partnera.


  vrh strane strana  (1)  (2)  (3)
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- mig-21 --- miletić
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS