AEROmagazin clanak clanak
Sadržaj  
 
  Legenda:
Rezime   je link prema izvodu;
Vidi clanak   je link prema članku.
 REAGOVANJA
Izvod LETEĆE ZVEZDE NA ČEŠKOM NEBU
VRŠAC AIRSHOW '98
Izvod FARNBORO '98
Izvod MiG-21 - Stari vitez u novoj odori Vidi clanak
Izvod KOLIKA JE CENA ČASA LETA VOJNOG AVIONA?
Izvod AURORA U AKCIJI
Izvod POGONSKA GRUPA AVIONA AIRBUS A319
Izvod Intervju: BOB TORGERSON
Izvod LET I LETELICE LEONARDA DA VINČIJA
Izvod SIR GEOFFREY DE HAVILLAND
Izvod KOSTA MILETIĆ - Prvi srpski aeronaut Vidi clanak
Izvod ŠTA SE KRIJE IZA NAZIVA FLY-BY-WIRE?
Izvod "STELT" TEHNOLOGIJA
Izvod KRISTEN IGL
Izvod LETEĆE LEGENDE
Izvod LETELICE NA LJUDSKI POGON
Izvod SOBNI MODEL
Izvod SVETSKI PRVAK U VAZDUHOPLOVNOM MODELARSTVU
Izvod XXXIII AERORELI VSS
Izvod DRUGI AERORELI "DUNAV - TISA - MAROŠ"
MAKETARSTVO
Izvod ŠKOLSTVO JAT-a
Feljton: HEROJI APRILSKOG RATA
VAZDUHOPLOVNA HRONOLOGIJA
VAZDUHOPLOVNI HUMOR
AKRONIMI - OZNAKE - POJMOVI - TERMINOLOGIJA
NOVOSTI - ZANIMLJIVOSTI 
GLUVARENJE PO VEBU
Izvodi  
Sadrzaj  
LETEĆE ZVEZDE NA ČEŠKOM NEBU
  Tekst i foto:
Vladimir Hrkalović, pilot, novinar
 
Nastup naše akrobatske grupe "Leteće zvezde" i svetska premijera češkog Albarosa L-159 na odlično organizovanoj vazduhoplovnoj manifestaciji aerodroma Hradec Kralove praktično su bile jedina novina aeromitinga CIAF-98, po peti put organizovanog u Češkoj Republici...
 
Sadrzaj  
FARNBORO '98
  Tekst i fotografije:
mr Dušan Maoduš. dipl.ing.
 
Farnborough, najpoznatiji vazduhoplovni gradić u svetu, početkom septembra meseca ove godine je po 33. put bio domaćin velike vazduhoplovne manifestacije. Tačno pre pedeset godina na ovoj lokaciji je održana prva smotra britanske vazduhoplovne industrije... Tradicija Farnboroa je pobudila očekivanja, da će pedesetogodišnjica manifestacije biti izuzetan spektakl, što je uostalom i sam organizator najavljivao obećanjem da će ovo biti "najbolja izložba u poslednjih 10 godina".
 
Sadrzaj  
MiG-21 Stari vitez u novoj odori
  Piše:
mr Mato Siladić, dipl.ing.
 
Nakon četiri decenije eksploatacije, MiG-21 ulazi u novu "životnu" fazu svog bivstvovanja. Stari vitez je odenuo novu odoru i oko "pojasa" zadenuo novo svetlo oružje, na kojem mu zavide i mnogo mlađi suparnici. Mora se priznati, da je sjaj elektronike i oružja zaista impresivan, ali se istovremeno mora i uvideti, da je u njemu ostalo staro srce - motor R-13-300 ili R-25-300, a time i nepromenjene manevarske karakteristike. Sigurno će se čitaocima odmah nametnuti pitanje: pa čemu onda modernizacija? U daljem tekstu autor će nastojati da prikaže obe strane medalje, odnosno argumente "za" modernizaciju i argumente "protiv" modernizacije.
 
Sadrzaj  
KOLIKA JE CENA
ČASA LETA VOJNOG AVIONA?
  Pišu:
prof.dr Branko Puharić, dipl.ing.
mr Mato Siladić, dipl.ing.
 
U  Aeromagazinu  broj 4. smo imali prilike da se upoznamo sa člankom  Koliko košta jedan vojni avion? . Kako i taj, tako i ovaj članak možemo smatrati nastavkom tretiranja problematike iz oblasti "Integralni vazduhoplovni logistički sistem".
 
Sadrzaj  
AURORA U AKCIJI
  Piše:
Veljko Vlahović,
profesionalni pilot
 
Skoro će ponoć, ali su svi satovi podešeni na 07:30 po Griniču. U zatvorenom i dobro čuvanom hangaru, zemaljska posada pomaže dvojici ljudi u narandžastim skafanderima, da se popnu u mat crni avion deltastog oblika. Pilot preko tastature ukucava šifru za signal koji pokreće motore. U početku avion emituje prigušen, cvileći zvuk, da bi se ubrzo potom to pištanje pretvorilo u pravu grmljavinu. Iznenada, pojavljuje se bljesak na uvodnicima i na izduvnim otvorima istovremeno, praćen bučnom eksplozijom koja se razlegla preko isušenog jezera Groom...
 
Sadrzaj  
POGONSKA GRUPA
AVIONA AIRBUS A319
  Pišu:
F/E Predrag Živić, dipl.ing.
prof.dr Branko Puharić, dipl.ing.
 
Odlučili smo se za avion AIRBUS A319 iz familije aviona A320. U prošlom broju časopisa "Aeromagazin" je ovom avionu data značajna pažnja. Objasnili smo, šta je uticaj na ovakvu odluku. U konkurenciji dva najpoznatija svetska proizvođača, između kojih je konkurentnost izuzetno velika - svaka odluka od dve moguće - je ispravna. Ovog puta se više pažnje posvećuje pogonskoj grupi aviona AIRBUS A319. Međutim, prethodno se daje kratak pregled najboljih kvaliteta aviona AIRBUS A319.
 
Sadrzaj  
LET I LETELICE
LEONARDA DA VINČIJA
  Piše:
mr Aleksandar Petrović,
Muzej nauke i tehnike SANU
 
... Leonardo je tako izveo teoriju o postojanju nematerijalne granice koja se proteže na površini svih tela u dodiru sa vazduhom, zone koja jeste i istovremeno nije. Upravo u tom prostoru se treba kretati, smatra on - kroz njega treba leteti, do njega se treba podići, da bi se u sivoj "zoni između" naslutilo samo kretanje prvog pokretača. Tek, ako to znamo, možemo da shvatimo, zašto je Leonardo gradio mašine za letenje. To nije bilo letenje zbog letenja, oduševljenje tehničkim mogućnostima, čista funkcionalnost modernog inženjera, već velika zamisao genija koji traži smisao, princip, pravi razlog i skriveni izlaz. Leonardove mašine imaju dubinu koju danas nije lako dokučiti, one su istovetne sa njegovom zamisli, sa njegovim slikarstvom, sa njegovim rečima i životom. Njegove mašine za letenje su zapravo sprave za let u neke druge dimenzije...
 
Sadrzaj  
SIR GEOFFREY DE HAVILLAND
  Piše:
dr Zlatko Rendulić, dipl.ing.
 
Uspesi braće Wright su bili velika inspiracija za mladog Geoffrey de Havillanda, koji 1908. godine napušta svoj rad u automobilskoj industriji i posvećuje se vazduhoplovnim konstrukcijama. Već 1910. godine on projektuje motor za svoj prvi avion. Kako je to bilo uobičajeno u to vreme, on je bio i pilot koji je prvi leteo na toj svojoj kompletnoj vazduhoplovnoj konstrukciji od strukture do pogonske grupe.
 
Sadrzaj  
KOSTA MILETIĆ prvi srpski aeronaut
  Piše:
Zlatomir Grujić
 
Prvi školovani vazduhoplovac, prvi pilot balona 1902. godine i prvi "aeronaut", kako su ga u to doba nazivali bio je kapetan Kosta Miletić. Ko je on, kakav je njegov životni put, zašto je tek zadnjih godina njegovo ime izvučeno iz zaborava?
 
Sadrzaj  
ŠTA SE KRIJE IZA NAZIVA
FLY-BY-WIRE?
  Piše:
Irena Krstić, dipl.ing.
 
Fly-by-wire (FBW - flaj-baj-wajer - električne komande leta) je američka fraza, koja se odomaćila pre oko 15 do 20 godina i opisuje sisteme komandi leta, kod kojih se prenos pilotovih komandi ili komandi autopilota vrši putem električnih signala do odgovarajućih izvršnih mehanizama na upravljačkim površinama aviona. Električne komande leta mogu da budu sa direktnim mehaničkim vezama ili bez njih. One predstavljaju najveći pomak u automatizaciji upravljanja letom aviona...
 
Sadrzaj  
"STELT" TEHNOLOGIJA
  Pišu:
Marković Zoran, dipl.ing.
Mijatović Miroslav, dipl.ing.
 
Nagli razvoj i usavršavanje savremenih letelica raznih tipova i namena i njihovih sistema je počeo tokom pedesetih godina, a naročito se intenzivirao osamdesetih godina uvođenjem u upotrebu novih materijala, vrhunskih tehnologija, elektronike i telekomunikacija. Tokom svih kriznih godina posle II svetskog rata, a posebno za vreme hladnog rata, SAD su ustrajavale u naporima za razvojem "nevidljivog" aviona, koji bi vršio različite zadatke a da ga protivnik ne može otkriti. Dominantno mesto je dobilo nestandardno modeliranje oblika novih letelica, u cilju da rasipanje elektromagnetnih talasa dostigne maksimum. "Stelt" tehnologija, pored specijalne konstrukcije letelice, obilato koristi i tehnološki napredak u materijalima kroz primenu kevlara, grafitnih traka i tkanina od ugljeničnih vlakana...
 
Sadrzaj  
KRISTEN IGL
  Piše:
Predrag Milojković
 
Već više od dvadeset godina nebo nad američkim aerodromima, a u poslednje vreme i nad evropskim, para avion izuzetnih akrobatskih sposobnosti. Prepoznatljiv dvokrilac, uvek karakteristično obojen u stilizovanog, drečavo-šarenog orla na beloj osnovi. Ovih nekoliko redova je dovoljno, da ljubitelji akrobatskog letenja i letelica prepoznaju jedan od najboljih aviona ove klase - Kristen Igl (Christen Eagle).
 
Sadrzaj  
LETEĆE LEGENDE
  Piše:
Darko Vasiljević
 
... Avioni još "spavaju". Kabine pokrivene kapuljačama. Dva Mustanga upereni jedan prema drugom, Corsair, P-40, Spitfire. U daljini nazirem Leteću tvrđavu, B-25 Mitchell, tu je i jedna Catalina, koji su ono avioni? Još vlada potpuna tišina. Jedini pokret je kapanje ulja ispod aviona i njihanje traka REMOVE BEFORE FLIGHT sa zaštitnika pito-cevi, iz uvodnika i izduvnih cevi. Jedan Mustang - moja prva meta. Prilazim sa foto-aparatom. Izlazeće Sunce mi je na šest sati. Kroz objektiv posmatram, kako se prvi zraci razlivaju po crveno lakiranom metalu bremenitom uspomenama i . . . klik. Bio je to moj prvi susret sa "FLYING LEGENDS".
 
Sadrzaj  
LETELICE NA LJUDSKI POGON
  Piše:
Aleksandar Kusovac, dipl.ing.
 
Dvadeseti vek je doneo otrežnjenje po pitanju vekovne čovekove težnje da poleti kao ptica. Razvoj savremenih nauka (mehanike i aerodinamike) je ohladio mnoge usijane glave koje su se nadale, da je ovo moguće. Na kraju su ostali samo entuzijasti, koji su shvatili, da čovek može leteti sopstvenom snagom, ali samo pri određenim uslovima. Koji su to uslovi?
 
Sadrzaj  
SOBNI MODEL
  Piše:
Zoran Ivančević, dipl.ing.
 
"Sobni modeli" - kako glasi zvaničan naziv za ovu vrstu modela, pripadaju kategoriji slobodnoletećih, motornih modela. Pogonsku grupu čine elisa i gumena traka, koja prethodno namotana od 1500 i više namotaja, prilikom odmotavanja pokreće elisu koja vuče model u slobodnom letu. Ovi modeli se mogu pokretati samo u zatvorenim prostorima, zaštićenim od spoljašnjih atmosferskih uticaja. Već ovaj uslov govori, da se radi o specifičnim modelima, čijom se gradnjom bavi relativno mali broj modelara, jer to zahteva veliku spretnost i pažljivost, a pre svega ogromno strpljenje. Ovom poslednjom osobinom većina modelara baš i ne raspolaže!
 
Sadrzaj  
SVETSKI PRVAK U
VAZDUHOPLOVNOM MODELARSTVU
  Piše:
Zoran Ivančević, dipl.ing.
 
U mestu Sibiu u Rumuniji je od 15. do 21. avgusta 1998. godine održano Svetsko prvenstvo za juniore u kategoriji modela F-1-A "jedrilice", F-1-B "gumenjaci" i F-1-J "penjači". Jugoslovensku ekipu: Ivan Kolić, Aleksandar Marjanović, Dragan Vojnak, Nikola Radosavljević, Damir Belić i Srđan Dragić su vodili Zoran Ivančević i Petar Kolić. Naši modelari su uspešno nastupili i ravnopravno se u svim kategorijama borili za najviši plasman.
 
Sadrzaj  
XXXIII AERORELI VSS
  Piše:
Miroslav Isaković, pilot
 
Ovogodišnji, trideset treći po redu aeroreli Vazduhoplovnog saveza Srbije (VSS) je održan 11. i 12. septembra na sportskim aerodromima "Smederevo" i "Kostolac", u organizaciji Aerokluba "Smederevo" i Aerokluba "Kostolac", kao i stručne službe VSS. Aeroreli je sproveden u dve takmičarske maršrute s izvršenjem navigacijske pripreme u pilotskoj kabini na 20 minuta pre poletanja, sa 10 izviđačkih zadataka po maršruti i pet kontrolnih vremenskih tačnosti i sa preciznim sletanjem.
 
Sadrzaj  
DRUGI AERORELI
"DUNAV - TISA - MAROŠ"
  Piše:
Miroslav Isaković, pilot
 
U organizaciji Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije, Vazduhoplovne asocijacije Mađarske i Vazduhoplovne federacije Rumunije, od 24. do 27. avgusta 1998. godine je održan drugi Aeroreli "Dunav - Tisa - Maroš Euroregija", u okviru koga je na osnovu plasmana izvršeno rangiranje naših pilota za 40. Jugoslovenski aeroreli...
 
Sadrzaj  
ŠKOLSTVO JAT-a
  Piše:
Georgije Ninčić, dipl.ing.
 
... JAT je i ovoga puta krenuo u ekspanziju bez dovoljne pripreme. U stvari školsko odeljenje je postojalo u organizacionoj šemi, ali bez ijednog instruktora i programa obuke. Usled brže preobuke posade nisu u potpunosti savladale sisteme i performanse ovog aviona, pa je za kratko vreme došlo do udesa i gubitka jednog aviona kod Beča, a drugog kod Minhena. Gubitak ljudskih života i dva aviona u kratkom vremenu je usporio rast preduzeća. Te tragične 1955/1956. godine je smanjen broj prevezenih putnika. U JAT-u su posle ovih događaja donete odluke, da se započne sistematska obuka letačkog osoblja.
 

  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
sadržaj --- mig-21 --- miletić
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design StudioS