AEROmagazin
  IZVODI
ČLANAKA IZ
AEROMAGAZINA
BROJ 67

  ratne mašine...
 

U poseti nosacu aviona
“Charles de Gaulle”

 
Poslednjih nekoliko godina Francuska ratna mornarica (Aeronavale) vrši sveobuhvatnu modernizaciju svojih snaga. Neki od starih aviona, kakvi su npr. F-8P “Crusader”, Etandard IVM, Brequet 1050 “Alizé”, povuceni su iz upotrebe. Za naslednika pomenutih aviona je odabran Rafale M, kao dostojanstven rival Eurofajteru i americkom JSF (Joint Strike Fighter). Bez obzira što je Rafale M uveden u naoružanje, flota Super Etendarda je podvrgnuta programu modernizacije, što ce Super Etandardima omoguciti, da nose laserski vodene rakete. Kao posledica modernizacije, Etandardi su dobili novo ime - Super Etandard Modernisé (SEM)…
(By: Carlo Kuit & Paul Kievit/ Bronco Aviation)

  MiG-19 - PRVI SUPERSONICNI LOVAC  

Sredinom pedesetih godina prošlog veka razvoj aeronautike je bio tako intenzivan, da je uvodenje supersonicnih lovaca bila neminovnost, pogotovo jer je brzina postala jedna od najvažnijih osobina borbenih aviona. Razvoj prve takve letelice u bivšem SSSR-u je zapocet juna 1950. godine. Zadatak je dobio konstruktorski biro „Mikojan“, a projekat je nosio naziv I-350. Ali, da bi se probila zvucna barijera u pravolinijskom letu, bilo je jasno, da su potrebna nova aerodinamicka rešenja. Zbog toga je pojektovano krilo sa do tada nepojmljivom strelom od 57° i malom relativnom debljinom...
(Nenad Pavlovic)

 

Služba za traganje i spasavanje u BiH

 
Najkompleksnije pitanje u svakom ratu je – kako osigurati povratak pilota na vlastitu teritoriju iz duboke pozadine protivnika ili iz zahvata fronta, ako je posada morala da napusti vazduhoplov i prizemlji se na tudu teritoriju. To zahvata visok stepen organizacije i angažovanje specijalno obucenih i opremljenih jedinica za traganje i spasavanje oborenih posada. Masovnim uvodenjem helikoptera u naoružanje stvoreni su uslovi za efikasniju službu za traganje i spasavanje. Borbeno traganje i spasavanje se definiše kao specifican zadatak, koji izvode spasilacke snage, da bi spasle ljudstvo u opasnosti, kako u ratu, tako i u vojnim mirnodopskim operacijama...
(Oliver Božic)

  Drama na iračkom nebu - raketom na kargo-avion  

Posledice gerilskog rata koji se danas vodi u Iraku ne trpe samo vojnici multinacionalnih snaga, vec i civili raznoraznih profesija, koji su danas tamo angažovani. Pod udarom diverzija svakodnevno se nalaze novinari, vozaci, humanitarni radnici …, ali i piloti civilnih letelica, koji lete na saobracajnim i kargo-letovima za Irak. Opasnosti, sa kojima se oni susrecu, prevazilaze dosad zabeležene u sukobima ovakvog karaktera, a posebno zbog masovne primene lakih prenosnih sistema PVO, ciju je upotrebu teško kontrolisati. Žrtva takvog jednog ataka je bila i posada t?r?tnog aviona Airbus ?300. I pored dobijenog direktnog pogotka u krilo aviona, piloti su uspešno prizemljili letelicu.
(Pripremio: Nikola Buša)

 

  Odlazak padobranske legende  

Padobransku legendu i proslavljenog komandanta cuvene 63. padobranske brigade pukovnika u penziji Stojana Jovica na vecni pocinak su 1. aprila ispratili svi njegovi padobranci, i vojni i sportski, kao i mnogobrojni poštovaoci njegove licnosti i dela, dugogodišnji saradnici i visoke licnosti iz našeg javnog života.
Stojan Jovic je roden pre 79 godina u Gornjem Adrovcu u opštini Aleksinac, a prvi put je skocio padobranom daleke 1950. godine iznad Kosova polja. U legendarnoj 63. padobranskoj brigadi je službovao od 1953. do 1977. godine obavljajuci odgovorne dužnosti, medu kojima devet godina i dužnost komandanta ove proslavljene brigade. Izveo je 717 skokova padobranom i stekao zvanje »padobranski instruktor I klase«, nosilac je »Zlatnog znaka padobranskog instruktora I klase« Jugoslavije i Indonezije, gde je obucavao padobranske jedinice te zemlje u skokovima sa zadrškom, za šta je dobio pehar i Orden prosperiteta Indonezije...U 70. godini života je skocio padobranom 3 puta, u 75. godini 2 puta i poslednji put u 76. godini skocivši svoj 717. skok i postavši rekorder – najstariji aktivni padobranac u našoj zemlji i na Balkanu i jedan od najstarijih u Evropi. Interesantan je kuriozitet takmicenja veterana našeg Jovica i Džordža Buša-seniora u skokovima, u kojima je sve do prošle godine vodio naš Jovic, a onda je Buš skocio u tandemu u 80. godini života, na šta se i Jovic spremao za sledecu godinu... Ali, smrt je preduhitrila našeg hrabrog veterana – padobranca Jovica i nemilosrdno i zauvek zaustavila ovo takmicenje! (R.T.)


  nebo za hrabre...
  Fosetov let oko sveta  

Poznati pilot i svetski rekoder u vazduhu i vodi Stiv Foset (Steve Fossett) je 28. februara iz Saline u Kanzasu zapoceo svoj kontinualni let oko Zemlje u letelici “Global Flyer”, i nakon neprekidnog leta od 67 sati, 1 minut i 46 sekundi i predenih 19.880 nautickih milja obleteo Zemlju i ušao u Ginisovu knjigu svetskih rekorda.
Gotovo sve vreme leta koji se odvijao na visini od 15.000 m Fosset je bio budan, iako stešnjen u kabini cija dužina iznosi oko dva metra. Sa kontrolom ove misije na Zemlji je bio povezan radiom, satelitskim telefonom i elektronskom poštom. Za sve vreme leta i misije Fosseta je bodrio i s njim neprekidno razgovarao njegov sponzor i dobar prijatelj Ricard Brenson, inace predsednik kompanije “Virgin Atlantic”. Nakon sletanja u Salini i prijema sertifikata o postignutom svetskom rekordu od predstavnika Ginisove knjige vidno uzbuden i srecan Foset je izjavio: “Raduje me da je ovaj projekat izazvao tako veliko interesovanje i nadam se, da ce i druge ljude inspirisati na ovakve poduhvate. Letelica je izuzetna i više od mog ocekivanja, mada sistem za gorivo ima ozbiljnu manu. Trenutna želja mi je samo da spavam.”

 

  Svetski rekorderi na dirižablima  

Dve Ruskinje piloti dirižabla – Natalija Volodiceva i Jekaterina Kocetkova su postigle dva nova svetska rekorda leteci na dirižablu na topli vazduh potklase BX-4. Prvi svetski ženski brzinski rekord su postigle poletevši 7. februara ove godine sa aerodroma »Ramensko« kod Moskve u organizaciji Vazduhoplovnog centra »Avgur«, Ruskog vazduhoplovnog društva i Vazduhoplovne federacije Rusije. Zapremina ovog dirižabla iznosi 3.000 kubnih metara, a za postizanje rekorda dirižabl mora nekoliko puta da preleti razdaljinu od jednog kilometra. Tu razdaljinu su ove odvažne Ruskinje preletele 3 puta (uz vetar i niz vetar) na visini od 30 metara za 30 minuta u krajnje složenim meteorološkim uslovima. Drugi svetski ženski rekord u dužini trajanja leta od 3 sata i 22 minuta su ove dve Ruskinje postavile 24. februara leteci na istom dirižablu iznad podmoskovskog grada Žukovski, gde se inace izvodi ispitivanje svih najnovijih avio-sredstava. Ova vrsta dirižabla je relativno mlada u vazduhoplovnoj tehnici, a pojavila se u poslednjoj deceniji XX veka i najviše se koristi u reklamne svrhe kao idealna velika podloga za reklamni biznis, jer su ovi dirižabli prilicno spori i lete nisko...


 

 


  biznis klasa...
  Prvi let A380  
Dan 27. aprila 2005. godine je zabeležen kao još jedan vazduhoplovni istorijski datum – prvi put je poleteo super džambo-džet A380, najveci putnicki avion na svetu. Avion je nosio registarski oznaku F-WW0W, a pri poletanju je imao masu od 421 tone. Za pogon aviona su upotrebljena cetiri motora Rolls-Royce Trent 900. Pored vodenog balasta, koji je simulirao masu putnika i tereta, na avionu se nalazila opitna oprema i instrumenti, koji su beležili hiljade lętnih parametara, potrebnih za posleletnu analizu.
Na avionu su primenjene najsavremenije tehnologije, vezane za sisteme i materijale, tako da je masa aviona znatno smanjena na racun ugradnje kompozita, koji cine 25% njegove strukture. Naravno, i avionika je vrhunska, a kabina je puna najnovijih interaktivnih displeja.
Super džambo-džet A380 ima 555 sedišta i, zahvaljujuci vrhunskoj i pouzdanoj tehnologiji, nudi jedinstven komfor, veliki dolet, malu buku motora, nisku potrošnju goriva i zanemarivo zagadenje okoline...
(M. S.)

 

  Niskotarifne
avio-kompanije
 
Zadnjih nekoliko godina poslovni rezultati velikih avio-kompanija su u silaznoj liniji, jer se deo njih utopio ili povezao sa još vecim i snažnijim avio-kompanijama, a deo njiih je bankrotirao. Nasuprot njima, niskotarifne avio-kompanije su u isto vreme doživele procvat. Da, dobro ste procitali – niskotarifne ili jeftine ili ... rapidno rastu, i što je najvažnije prave profit! I to najviše na starom kontinentu - u Evropi! Onog trenutka, kada su putnici shvatili, da se ne radi ni o šali ni o prevari, niskotarifne avio-kompanije su jednostavno postale ljubimci nebeskih putnika i postale velika šansa za krstarenje vazduhom po starom kontinentu...
(M. S.)

 

  Buduće tehnologije mlaznih motora  
U kojem pravcu se krece razvoj buducih mlaznih motora? Koje su to kljucne tehnologije, koje ce proizvodacima i korisnicima ovih motora omoguciti opstanak na tržištu i dati im tih nekoliko pręko potrebnih procenata konkurentske prednosti? U veoma definisanom i strogo podeljenom tržištu ovih proizvoda uspeh je zagarantovan samo onim firmama, koje unapred ulažu u napredne tehnologije za konstruisanje i proizvodnju. Na primeru projekata tehnološkog razvoja: ANTLE, POA (More Electric Engine), SILENCE(R), Engine 3E, ROSAS treba da se vidi, kuda se to krece motorska industrija u sledecih 5 do 10 godina, a sa mogucim posledicama i na duži vremenski period.
(Andrija Ekmedžic)

 

  Avioni našeg neba: PAJPER PA-25-235 PONI  
PA-25-235 Pajper Poni (Piper Pawnee) je avion, koji se ubedljivo najduže koristi u poljoprivredne svrhe, kako u svetu, tako i kod nas. Projektovan je krajem šezdesetih godina prošlog veka u vreme najveceg uspona poljoprivredne avijacije, što se osetilo i u našoj tadašnjoj državi. U tom periodu su kupljeni prvi naši primerci Ponija PA-25-235. Do tog momenta je poljoprivredna avijacija JAT-a letela uglavnom na avionima tipa Stearman PT-17. Ovi avioni su nakon Drugog svetskog rata dobijeni na ime tehnicke pomoci, i kao takvi su uglavnom služili za suzbijanje gubara u šumama. Snaga motora na ovim Stermanima je bila nedovoljnih 220 KS, pa su naknadno ugradivani motori od 450 KS, kako bi se efikasnije odgovorilo zahtevima rada u poljoprivredi. Nekako u tom periodu su u eksploataciju uvedeni i prvi avioni tipa An-2, što je bio još jedan pokazatelj, da se o kvalitetu poljoprivredne avijacije, kao isplativoj grani, vodilo racuna. Medutim, ono što je veoma interesantno je cinjenica, da su se, bez obzira na centralizovanu ekonomiju, pored JAT-a, pojavile i neke druge firme koje su se bavile avio-tretiranjem. Postojanje konkurencije nije bila odlika socijalizma, a u ovom slucaju se tržišna utakmica odražavala i kroz politiku opremanja pojedinim tipovima aviona. Manja preduzeca, koja su konkurisala avijaciji JAT, tako su se u vecem broju opredeljivala za PA-25-235 Pajper Poni. Poniji su nabavljani prvenstveno zbog ekonomicnosti i lakoce eksploatacije – bilo da je bio u pitanju letacki ili tehnicki aspekt. Premda, kao autor ovog teksta nisam mogao da dodem do tacnog broja Ponija korišcenih u bivšoj SFRJ, postoji pretpostavka, da se ta cifra krece izmedu 25 i 30 letelica. Kompanija, koja je posedovala najveci broj ovih aviona, bila je PAN-ADRIA iz Zagreba i ona je u svom vlasništvu imali desetak aviona ovog tipa.
(Mladen Dragić)

 

  Srebrna Utva  
Pre ravno 50 godina, tacnije 23. oktobra 1954. godine, odlukom državnog sekretara za poslove narodne odbrane finansijskoj upravi JNA, a na osnovu clana 9. Zakona o privrednim sudovima (Sl. List FNRJ br.31/54), fabrika aviona »Utva« je izbrisana iz registra vojnoprivrednih preduzeca. Ovim potezom je jedna fabrika aviona, koja je od svog osnovanja bila ukljucena u proizvodnju, kako vojnih, tako i civilnih aviona i jedrilica, i koja je u tom trenutku prakticno bila na vrhuncu svog poslovanja, ostala bez velikog dęla svog tržišta...
(Dejan Vukmirovic i Dragan Kolundžic)

 

 

 

 


  arhiv...
  JACQUELINE DOUET-AURIOL
- žena pilot sa 22 nova lica -
 

"Najlepša žena Pariza" je titula, koja je posle II svetskog rata pripala pilotu Žaklin Due-Oriol sa 460 sati naleta samostalno na preko 50 tipova aviona. "Najlepše lice" nestaje nakon avionske nesrece 11. jula 1949. godine, uz tri preloma lobanje, polomljene obe kljucne kosti i nekoliko rebara, kao i polomljenom jednom rukom i jednom nogom… Tako unakažena 31-godišnja Žaklin Oriol na putu ka klinici Mejo u ambulantnim kolima stalno i jedino pita: "Kada cu ponovno uspeti da poletim? Da li imam oci?" Njen svekar Vensan Oriol, predsednik Republike Francuske, danonocno je bdeo nad teško povredenom Žaklin… Njena žudnja za velicanstvenom slobodom na nebu ubrzala je njeno izlecenje i oznacila pocetak najuzbudljivijih trenutaka u novom životu, sa novim licem, ali i sa novim uspesima u letenju… Pocela je ponovno da leti u cetvorosedu "Fercajld" i cvrsto odlucila, da sudbinu preokrene na svoju stranu i da u vazduhoplovnom svetu postane neko i nešto. I postala je: vojni i transportni pilot, pilot helikoptera, opitni vojni pilot, svetski rekorder u sportskom letenju, prva žena-pilot na Konkordu, nosilac francuske "Legije casti"...
(Ra
dmila Tonković)

 

 

Operacija "Sadenje"
Polaganje mina u Dunav 1944. godine

 

Kao jedna od najznacajnijih saobracajnica Evrope reka Dunav je i u Drugom svetskom ratu predstavljala pravu žilu kucavicu nemackog Rajha i njegovih saveznika. Dunavom su snabdevane armije sila Osovine, koje su dejstvovale na južnom delu Istocnog fronta, a u Rajh su dovlacene raznovrsne sirovine, hrana i drugi proizvodi, koji su bili od vitalnog znacaja za funkcionisanje nemacke ratne privrede. Zbog toga je saobracaj Dunavom povecan više puta u odnosu na predratno stanje, sa stalnom tendencijom porasta, da bi svoj maksimum dostigao krajem 1943. i pocetkom 1944. godine. U to vreme je u zoni Beograda dnevno prolazilo oko 30 konvoja sa više šlepova, što je prema proceni saveznickih strucnjaka predstavljalo promet od preko 10.000 tona. Pri povoljnom vodostaju, do Beograda, pa i uzvodno su dolazili i veci brodovi, koji su iz Crnog mora uplovljavali u Dunav...
(Čedomir Janić)

 




  vrh strane  
  javite seRedakcija
AEROmagazin-a

Palmira Toljatija 5/I
11075 Novi Beograd
Tel./Fax:
+381 (11) 600-720; 670-927
 
 

Copyright ©1999: BB-Soft, Beograd
Design TaurusTeam